Husarresten har gjort mig till Bloggare!!

Wow detta trodde jag inte, jag har blivit bloggare.:) Men jag skyller på min skada som jag ådrog mig för ca 4 veckor sedan.
OBS!!! Dessa inlägg skrivs med Vänster hand av en enhänt högerhjärna 



 
Kl 06:00  Torsdagen 23 oktober
4 veckor innan bloggen.!



Jag har precis vaknat efter att ha blivit väkt av en anemerad ljudsignahl från min mobil. Den gör inte direkt att jag vill dra undan det varma täcket och hoppa ur sängen. Jag är även väldigt trött denna morgon, det är jag oftast men denna morgon var jsg lite extra trött villket säkert beror på att det närmar sig slutet av veckan. Ett annat själ till att jag inte vill hoppa ur sängen är för att jag vet att det är dax för ännu en arbetsdag. Arbetet som jag pratar om är mitt jobb på Siljans Chark.
 
Där hade jag i huvudsak uppgiften att paketera olika korvar som ex Varmkorv, Grillkorv, Falukorv m.m. Jag började min tid på charken redan sommaren 07 men då varade min tid endast i 11 veckor. Eftersom jag hade bestämt mig för att flytta till Norge. Den 1 september 2008 ett år efter flytten till Norge, bestämde jag mig för att jag skulle flytta hem igen efter att Ore hockey velat ha hem mig och jag började spela för dom. Direkt efter hemkomsten började jag leta jobb. Efter en månad av sökande men utan resultat tog jag beslutet att kontakta min tidigare arbetsgivare på Siljans Chark. Detta gav resultat direkt. Jag var där torsdag den 2 sep och dom ringde mig den 7 och frågade mig om jag kunde jobb resten av veckan. Svaret blev naturligtvis JA... En vecka förlängdes till den 7 November månaden efter.....

Kl 06:50

Vid den här tiden har jag precis anlänt till charken. Jag stiger ur bilen och möter direkt den kalla väg av kyla som jag känner så fort näsan tar sig utanför bilens innegräns. Jag stänger dörren och låser bilen, börjar sedan gå mot den stora röda dörren som tar mig in till fabriken. Men först måste jag dra mitt kodkort som bekräftar att jag har behörighet att ta mig in. Dörren leder mig in i en lång vågrätt korridor som är väldigt upplyst. Det är skönt eftersom det får en att bli lite piggare.. Direkt efter dörren viker jag till höger och går mot matsalen för att lämna min matlåda i kylen, men jag passar även på att visa min artighet genom att hälsa på mina arbetskamrater som har samlats för att ta en snabb fika.
 Jag fortsätter sedan vidare ut mot den upplysta korridoren för att gå ner till herrarnas omklädningsrum. Där inne byter jag ut min mjukiskläder mot en vit rock, vita byxor och en nät mössa. Dessa kläder är helvita och sterila eftersom vi inte ska sprida bakterier som gärna lever i våra kläder.

Kl 07:00

Det är nu dax för mig att arbeta, så jag knäpper knapparna på min rock, sätter sedan på mig min vackra nätmössa. Jag går ännu en gång ut i den upplysta korridoren. Där möter jag min avd.Chef Jocke. Han skämtar som vanligt om att jag har försovit mig eftersom alla andra börjar kl 06:00. Efter en stunds skämt , gick vi vidare till det allvarliga. Jocke berättade att jag kunde gå in och börja förbereda för Jägargrill så skulle jag få hjälp efter deras fika paus.
Jag öppnade sedan ännu en dörr. Denna dörr ledde mig in till själva fabriken. Där möts man av den ständiga lukten av korv och kylan efter alla kylrum som finns runt om i fabriken eftersom 99,9% av det vi producerar är kylprodukter.
Nu är det dax att ta sikte mot stämpelklockan...

Kl 07:01

Precis nu drar jag mitt kort, men jag skyller den där minuten på Jocke. Jag går sedan igenom våran hygienstation där man noga tvättar händerna och def-infekterar skosulorna. Stannar sedan till utanför Jockes kontor där hänger det en lapp där det står vad som ska göras vid varje maskin och vart varje person ska vara. Som vanligt skulle jag vara i packeteringen och jägargrillen skulle göras på dixi2; alltså den gammla maskinen. Efter att studerat och tagit vad jag skulle göra begav jag mig till skåpet där vi har handskar m.m. Eftersom jag bara skulle förbereda maskinen så nöjde jag mig med ett par vita bomullshandskar. Dom använder vi främst för att inte frysa om fingrarna.
Men inom 5-8 minuter ska det visa sig att frysa om fingrarna är mitt minsta bekymmer i framtiden.....

Fortsättning följer.... 


Kommentarer
Postat av: mamma

Det känns i magen när du berättar.Spännande att läsa fortsättningen.Det är bra för dig att skriva ner det som har hänt. puss o kram

2008-11-21 @ 20:53:22
Postat av: Andreas

Väntar med spänning på nästa episod

2008-11-21 @ 21:51:50
Postat av: johanna

härligt att du börjat blogga, nu är du lika fet niird som oss :) vi ses snart raring kramar från oss!

2008-11-21 @ 21:57:20
URL: http://jas0n.blogg.se/
Postat av: joh.

absolut ska jag lära dig, nu har jag ju snart lärt dig allt om bloggen också. puss homiiE

2008-11-22 @ 15:39:25
URL: http://jas0n.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Hej älskade bror!

Du är en kämpe och världens bästa. Jag vill läsa fortsättningen när kommer den?



Puss och kram

Syrran

2008-11-22 @ 18:28:05
Postat av: natalie

Oj, verkar som om du varit med om nått riktigt hemskt :( Krya på dig! /Natta

2008-11-22 @ 20:37:41
URL: http://natalielindol.blogspot.com
Postat av: Johanna Persson

Spännande, kul att du börjat blogga! Du är en riktig kämpe ska du veta! Kram



2008-11-23 @ 17:06:02
Postat av: Håkan / Darko

Underbar maskinritning, du har en framtid som maskinkonstruktör när du är klar med bloggningen.

2008-11-28 @ 09:06:40
Postat av: Anna Frost

Så då började på Siljans chark igen alltså.

Och det är korvmaskinen som gäller ännu alltså :)

Tråkigt det som hände !

Ha det fint

2008-12-04 @ 15:08:33
URL: http://annafrost.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0