DEL 7

DEL 7

Sammanfattning/Bilder


Jag sitter här och funderar på hur jag ska formulera mig på bästa möjliga vis. Men jag tror inte man kan göra det bättre än att säga, Tack! Tack till alla som stöttat/stöttar mig i dessa tider. Då menar jag inte bara de som på ett fysiskt sätt tagit kontakt med mig och visat sitt stöd. Utan jag vill även tacka er som bara med tankar skickat erat stöd.  Det spelar ingen roll vad man heter, vart man kommer ifrån eller vilken bakgrund man har, ALLA behöver stöd i visa skeden av livet. Det har ni alla gett mig. Även ett stort tack till alla som jag inte känner , en massa människor från olika delar av landet har visat sitt stöd och det är jag hemskt tacksam för. Idag kommer jag skriva den sista delen, men jag kommer att fortsätta skriva i bloggen så ni kan följa mitt öde. Men den kommer att i fortsättningen skrivas i nutid.  En än gång stort tack till er alla ni är otroliga :D..


Jag befinner mig för andra gången på uppvaket efter en lyckad operation. Denna var inte lika lång. Den varade endast i 2tim 45min och man hade förstärkt artärerna i pekfingret eftersom blodet inte hade nå problem att strömma till fingret. Utan det var ifrån fingret som var problemet. Man kunde även se att temperaturen på pekfingret nu hade stigit till stabila 33*c istället för tidigare 28*c. Man säger att under 30*c är riskzonen.  Denna gång behövde jag inte stanna mer än någon timme innan de skjutsade upp mig till mitt rum där mamma och Thomas väntade.  Jag minns inte så mycket av de tre första dagarna, de gick mest åt att sova dem få timmar man kunde eftersom sköterskorna kom in varje timme för att kontrollera temperaturen och cirkulationen i fingrarna. Man gav mig även dropp, antibiotika m.m. Jag kommer ihåg hur hungrig jag var hela tiden och jag tjatade efter mat hela tiden. Men de sa nej gång på gång, det var fasta som gällde. Men efter några timmar frågade dem vad jag ville ha för mat. Jag vart överlycklig och valde pytt i panna. Det slutade med att jag tog 2 tuggor sen ville magen inte ha mer så de fick kasta allt.


Mamma åkte hem en vända för att jobba lite. Men de var tillbaka på tisdagen igen, Mamma hade varit snäll och handlat med sig Robert Gustavssons nya DVD lösvikt. Då hände det som inte fick hända. Den var jätte rolig tills vi kom till slutet då han immeterar Trädgårdsmästaren Bertil. Han ska ge semestertips och är på Mallorca. Han ska då göra en god drink i en mixer. Efter att ha proppat den full med godsaker ska han starta den , men den funkar inte. Han får då idén att stoppa ner fingrarna i mixer vilket den då går i gång , ja ni kan nog lista ut vad som händer. Han drar av alla fyra fingrar på handen. Där ligger jag med näst intill samma skada. Vi tittade på varandra sen skrattade vi så det tjöt. Det var ett roligt sammanträffande. Måndagen var också speciell. Jag hade haft besök alla dagar och viste att mamma kom dagen där på. Men denna dag skulle ingen komma. Det kändes lite tomt. Men då ringer telefonen på förmiddagen. Det är Tom som fått veta vad som hänt. Vi pratar och han säger att fan jag skulle vilja komma och hälsa på någon dag. Vi gråter en skvätt sen lägger vi på. Det tar ungefär 1 min sen ringer det igen. Det är Tom och han säger. Du jag och Sandra kommer ner idag , vi åker om en timme. Jag blev alldeles varm av glädje. Så 4 timmar senare kom de båda och de hade handlat mängder av frukt och tidningar. Det var riktigt stort gjort av 2 underbara vänner , dem förgyllde hela den dagen.

Jag blev kvar på sjukhuset i 10 dagar och jag fick ligga med handen under ett värmetäcke i 8 dagar och det var 28*c i mitt rum. Undertiden med värmetäcket var värst eftersom värmen var nästan outhärdlig. Men efter många timmar av film och tv så härdade jag ut dagarna på sjukhuset. Vill även säga att jag hade nog inte klarat det om det inte vore för den underbara personal som jobbar på avd:en. Dagen kom då jag skulle få åka hem. Men doktorn berättade att jag hade sträng utegångsförbud p.g.a. kylan. Detta gjorde att jag fick husarrest i över en månad. Det var detta som fick mig att börja blogga. Jag kände att jag måste få ut alla funderingar ur huvudet. Samtidigt som bloggen gav mig terapi kunde jag även berätta för alla vad som hade hänt. Folk fick veta den långa historien istället för den korta.


Jag har sedan jag blev utskriven varit i Uppsala 4 gånger och jag åker dit i stortsätt varje vecka. Men efter 7 veckor tycker läkarna att allt ser jätte fint ut och de är jätte nöjda. Jag har även börjar träna och röra fingrarna. Det tar tid men det går framåt och jag kan nu endast sju veckor efter olyckan bläddra i en tidning med fingrarna;).. Jag röntgade mig i torsdag 11/12 och det visade sig att alla ben är läkta och sen nu är även alla senor läkta och lite av känsel har smugit sig fram i pekfingret.



Detta är listan av skadorna på varje finger.


•·         Pekfingret - Det var värst skadat. Det var i teorin helt av eftersom det bara satt kvar i en skinbrygga. Både böj och sträck senan var av och även blodtillförseln och alla nerver samt bådabenen.

•·         Långfingret-  Här hade kniven träffat rakt i leden. Den hade även skurit av nerven på vänstersida och strypt blodtillförseln samt sträcksenan.

•·         Ringfingret- Bröt båda benen och skar av sträcksenan.

•·         Lillfingret- Bröt båda benen och skar av sträcksenan


Jag vill avsluta med att än en gång tacka alla. Speciellt alla på Mora akutmottagning och alla på Akademiska efter att dem har gjort ett fantastiskt arbete. Speciellt våra fantastiska kirurger vi har i landet. All min kärlek till er.

Jag hoppas att alla fortsätter att läser min blogg för att följa utvecklingen i min väg tillbaka. Mina sista ord i denna serie om Husarresten har gjort mig till bloggare är - Kom ihåg " Det är inte laget på pappret utan viljan, som vinner"

  

SLUT


  

  


Kommentarer
Postat av: E

Hej!

Först och främst vill jag berömma dig för din skrivning. Har följt din resa genom ditt bloggande och unnar dig all framgång i rehabiliterningen. Sen vill jag tacka dig för du har varit så stark, det har gjort mig stark. Jag skadade mig för snart 8 månader sedan och har nu kommit till insikt vad som egentligen har hänt mig och vad som kunde ha hänt mig. Jag ser upp till dig och har nu börjat blogga om min resa.

Ta hand om dig och än en gång, tack!

2008-12-14 @ 12:59:39
URL: http://vandringentillbaka.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag träffade dig när jag hälsade på Fredrik i Norge och jag kan säga att jag har suttit helt fast i de du skriver. Du är grym på de och jag har verkligen läst allt med gråten i halsen! Lycka till nu och krya på dig. Du är en stark kille! Ta hand om dig nu! Och förtsätta läsa, de ska jag definitivt!!

2008-12-14 @ 20:41:20
Postat av: Michaela

vad bra att rehabliteringen verkar gå bra, hoppas att du blir helt återställd! de e väll ändå klart att vi kommer att fortsätta läsa bloggen, det går inte att sluta läsa pga det sättet du fångar en i dina texter!

2008-12-15 @ 01:56:35
URL: http://notthatglamorous.blogg.se/
Postat av: Sandra Gee

Gud så underbart att höra att allting redan blivit så mycket bättre! =)

Glad för din skull!

och självklart tänker jag fortsätta att läsa din blogg!

Du skriver ju så otroligtbra och intressant =)



P.S Hahahahaha det där med robert gustavsson..

Jag kunde inte hålla mig för skratt hihi!



Kram

Sandra

2008-12-15 @ 02:23:53
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: Peter Mussen

Hej Chris!



So, you tried to cut your fingers off? That is a strange way to avoid playing hockey or to take a holiday from your work!



Karin and I are in Jälkarbyn again. We arrived from Canada via Iceland on December 4th and Ulla-Carin met us at Arlanda. We will be in Sweden until January 8th, 2009.



We saw your father yesterday. He came here from Stockholm after visiting your brother, Lena and little Linus. Linus is a very cute little fellow.



Simon sends his greetings to you. He is living in Vancouver, British Columbia on the far western side of Canada. He is working for the Canadian Pacific Railway there. He lives in a house with two of his university friends. He is very well.



I hope you are getting much better each day. I am looking forward to seeing you soon. Perhaps Bosse and I can do some surgery on you, too.



Gud Yul to you and all your very nice friends.



And remember, Matts Sundin is just a ghost and the Toronto Maple Leafs are nothing but a joke! Montreal Canadiens are the greatest!!!!!!!!



Helsa och kramar,



Peter (en Downtown Jälkarbyn where all the Swedes are crazy and so are the Canadians!)

2008-12-15 @ 18:41:07
Postat av: Andreas

ja, du är ju en Nordlander/Broman, ett starkt släkte! Jag har som vanligt slut på pengar på mobilen, så du får gärna ringa om du vill

2008-12-15 @ 19:38:14
Postat av: Elin

Hej! har precis läst igenom alla delarna i sträck. va så spännande att jag inte kunde sluta. så otroligt hemskt, man tror inte att sånt ska hända. Man förstog aldrig riktigt hur illa det verkligen var förrän jag läst det här. Det va så svårt att föreställa sig. Det pratades mycket om dig efteråt. Ta hand om dig nu och hoppas att du blir helt återställd snart. kram/ f.d arbetskamrat :)

p.s Jag har föflyttat mig till norge nu, äntligen. :)

2008-12-19 @ 22:50:01
Postat av: Mattias Ring

Läste igenom alla delar.

Och det var väldigt kraftfullt skrivet.



Jag vet själv vilken maskin det var som du nämner här, då jag ronderar där till och från (securitas).

Hörde talas om detta ett par dagar efter det hade hänt.



Måste säga att det du upplevt och agerat är starkt, de flesta skulle få ren panik och inte agera efter logiskt tänkande. Det var som sagt starkt gjort. Kan inte ens tänka mig hur det kändes eller vad som gick genom hjärnan. ELLER hur det såg ut! Men en upplevelse var det och jag hoppas du blir 100% återställd. Eller åtminstone 99,99% :)



Har själv lyckats skada mig gällande nerver och fingrar men 100000x lindrigare än det där :P Men det jag menar är att jag kan tänka mig nerv påverkan å att återfå full rörelse i fingrarna (även om det var 1 finger för mig å bara skada på nerven inte fingret i sig).



Jobbar du där nu igen eller? Och glöm inte skyddsglaset ;) hehe. Och Patrik är en bra chef och tog hand om dig :)



Ta hand om dig!



2009-01-21 @ 18:02:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0